Hulp bij slaapproblemen | Tips voor een goede nachtrust

In veel gevallen kan je zelf de kwaliteit van je slaap verbeteren.

Er zijn veel manieren die je kunt toepassen om beter te slapen. Tips voor een betere nachtrust lees je hier:

 

 

Probeer niet langer in bed te liggen dan nodig is, maar voldoende voor een fris en opgewekt gevoel.

 

Mensen die gespannen gaan slapen, hebben meer kans op slaapproblemen. Zorg overdag voor een goede afwisseling tussen inspanning en ontspanning. Inspannende activiteiten vlak voor het slapengaan kunnen het inslapen bemoeilijken. Ontspanning- en meditatieoefeningen overdag en/ of voor het slapengaan helpen lichaam en geest te ontspannen, waardoor je gedachten tot rust komen, je geest en lichaam zich ook tijdens de slaap dieper ontspannen.

 

Zorg voor een rustige slaapomgeving. Maak je slaapkamer zo goed als mogelijk donker en geluidsdicht en zorg voor een geschikte temperatuur. Zet de thermostaat alvast lager, zodat je het een beetje fris krijgt. (niet te warm dus maar ook niet 'te' koud) Kou is een van de meest natuurlijke prikkels om te gaan slapen.

 

De geur van Lavendel werkt ontspannend en helpt je zenuwstelsel tot rust komen. Een potpourrizakje gevuld met lavendel in je slaapkamer leggen, kan dus goed helpen beter in slaap te komen. Of wat luchtreinigende lavendelspray in de slaapkamer spuiten.

 

Zowel honger als een volle maag kunnen je belemmeren om in slaap te vallen. Wees ‘s avonds voorzichtig met opwekkende stoffen zoals tabak, koffie, cola enz. Wie ‘s avonds veel alcohol drinkt, zal wel sneller inslapen, maar ook minder diep slapen en vroeger wakker worden. Eet niet teveel voor het slapen gaan, maar ga niet met een lege maag naar bed. Eventueel kan je een beker warme melk (met honing of anijs) voor het slapen nemen.

 

Ga niet in bed liggen als je geen slaap hebt. Als je voelt dat je niet in slaap raakt, begin dan niet te woelen en te wachten, maar sta op en doe iets anders (ontspannend) tot je slaperig wordt. Een warme douche of bad voor het slapen kan ook helpen. In eerste instantie kikkert dit op, maar snel daarna zet de loomheid in. Een saai tv-programma kijken, of een boek lezen helpt voor sommige mensen. Zoek uit wat voor jou de beste slaapprikkel is.

 

Neem je problemen niet mee naar bed : zorg ervoor dat je ze op de ene of de andere manier buiten de slaapkamer houdt door er bv. over te praten of te schrijven. Ontspanningsoefeningen en meditaties die erop gericht zijn je geest tot rust brengen kunnen hier ook goed bij helpen. (uit je denkhoofd te komen)

 

Een goed bed is nodig voor een goede nachtrust: een goed kussen en een goed matras.

 

Maak in gedachten een film van je dag, laat alles de revue passeren. Kijk als een neutrale toeschouwer naar de gebeurtenissen van de dag, begin bij de ochtend en ga zo naar de avond. Je kunt ook terug de tijd in, begin bij de laatste activiteit van de avond en ga naar de ochtend. Als je iets vergeet is dat niet erg.