Hulp bij slaapproblemen | 1e hulp bij slaapproblemen

Je kan in mijn praktijk terecht voor begeleiding, slaapadviezen en ontspanning oefeningen bij slaapproblemen als:

Moeilijk in slaap vallen, herhaaldelijk wakker worden, te vroeg wakker worden, slapeloosheid, teveel slapen, onuitgerust wakker worden, slaapwandelen, nachtangst, nachtmerries, tandenknarsen, verstoorde biologische klok. Aanpak en begeleiding worden afgestemd op wat jij in jouw proces nodig hebt. Meestal zijn er gemiddeld 2 tot 5 consulten nodig voor het gewenste resultaat.

 

Wat zijn slaapproblemen?

Ieder mens slaapt weleens een nacht slecht. Dat kan heel vervelend zijn. Je nachtrust wordt dan bijvoorbeeld verstoord door zorgen, stress, pijn of geluidoverlast. Er kan pas gesproken worden van een slaapprobleem als je vaker slecht slaapt en er een patroon ontstaat. Wanneer je langer dan een maand onafgebroken last hebt van slaapproblemen en je daardoor overdag niet meer functioneert, is er sprake van een slaapstoornis. Slaapproblemen komen veel voor. Onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer één op de drie Nederlanders problemen heeft met slapen.

 

Het kan voorkomen dat je te maken hebt met een slaapprobleem die niet in mijn competentie ligt. In dat geval kan ik je helpen een collega of hulpverleningsinstantie te vinden die je beter van dient kan zijn. De meeste vormen van slaapproblemen hebben een psychische oorzaak, maar slaapproblemen kunnen soms ook veroorzaakt worden door fysieke problemen als hersenbeschadiging, verstopte luchtwegen, snurken, slaapapneu en (chronische) luchtwegaandoeningen. In dat geval zal ik je aanraden de huisarts te bezoeken. Indien nodig kan deze je dan doorverwijzen naar een Slaapcentrum voor een slaaponderzoek .

http://www.isala.nl/patienten/specialismen-centra/slaapcentrum/over-afdeling

https://slaapcentrum.slingeland.nl/kenniscentrum/Slaapcentrum/836

 

Gevolgen

Slaapproblemen kunnen grote gevolgen hebben als vermoeidheid, concentratieproblemen, stress, stemmingswisselingen, lichamelijke en psychische problemen. Deze gevolgen kunnen het slaapprobleem verergeren, waardoor je makkelijk in een visuele cirkel terecht kan komen. Slapeloosheid kan bijvoorbeeld (onbedoeld) in stand worden gehouden door overdag te gaan slapen.

 

Tips: In veel gevallen kan je zelf de kwaliteit van je slaap verbeteren. Er zijn veel manieren die je kunt toepassen om beter te slapen. Tips voor een betere nachtrust lees je HIER