Droomconsulten | Droomtips

 

Tips om je dromen te stimuleren, onthouden en te noteren

Iedereen slaapt en iedereen droomt, ook al kan niet iedereen zich dat herinneren.

De een bezit meer een natuurlijke aanleg om dromen te onthouden dan de ander. Hoewel niet iedereen zich zijn dromen kan herinneren, kan iedereen dit wel leren. Je droomgeheugen is als een spier die je sterker kan maken door deze te trainen. Maar wat is dan de meerwaarde van droomwerk?

 

Dromen zijn beeldverhalen uit het onbewuste die ons d.m.v. symbolen en gevoelens helpen ervaringen te verwerken en een plek te geven. Ze bevatten daarom een rijkdom aan informatie over jezelf, je omstandigheden en de manier waarop je in het leven staat. Door je in je dromen te verdiepen kunnen ze je helpen inzicht te krijgen in wat er zich bij jou van binnen afspeelt en wat je in je leven nodig hebt om je positief te ontwikkelen. Droomverklaring kan ook helpen helderheid te krijgen over onbewuste oorzaken van problemen waarvan je last ervaart. En het mooie is dat in dromen vrijwel altijd ook de oplossing van het probleem naar voren komt. Want zowel blokkades, valkuilen en angsten als innerlijke adviseurs, kwaliteiten en creatieve vermogens worden via onze dromen belicht. Kortom, droomwerk helpt je zelfbewustzijn te vergroten en de relatie met jezelf te versterken.

 

Je kunt alvast een begin maken met het verdiepen in je dromen d.m.v. onderstaande tips. Het is niet nodig ze allemaal toe te passen, je kunt er een paar uitkiezen om mee te beginnen. Ik wens je veel succes, ontspanning en inspirerende dromen!

 

Judith

 

 

>TIPS OM JE DROMEN TE STIMULEREN & TE ONTHOUDEN:

- Het gevoel van je dromen ‘moeten’ onthouden werkt zeer averechts. Inspireer jezelf bijvoorbeeld met: ‘Omdat ik oprechte interesse heb in mijzelf en in wat er zich bij mij van binnen afspeelt verdiep ik me in mijn dromen. Me in mijn dromen verdiepen helpt mij de relatie met mijzelf te versterken en inzicht te krijgen in mijzelf. Oprechte aandacht voor mijzelf.

 

- De intentie zetten overdag/ voor het slapen: Als ik wakker word herinner ik me mijn dromen. Waar wil ik over dromen? Waar wil ik meer helderheid over krijgen?

 

- Je dromen opschrijven. (Een van de belangrijkste tips! Zie tips onderaan)

 

- Een kracht-voorwerp die je aanspreekt in je slaapkamer, waar je zelf je intentie in kunt leggen om je dromen

sterker te maken. Bijvoorbeeld een dromenvanger.

 

- Droommateriaal verbinden met je leven overdag: Met je dromen werken.

Een droomtekening maken en boven je bed hangen. Jezelf overdag regelmatig afvragen en voorstellen dat je droomt. Op die manier kan je een brug slaan tussen het droom en waakbewustzijn.

 

- Sluit je ogen en stel je voor dat je via de voordeur je eigen huis binnenloopt. Loop in gedachten

langzaam het hele huis door, terwijl je zoveel mogelijk details in het huis naloopt. De kapstok,

een schilderij, een plant etc... Op deze manier train je jezelf zoveel mogelijk details te onthouden.

Zowel in het waakleven als in je dromen (droomomgevingen).

 

- Een middagdutje doen en de wekker 1,5 uur later zetten, zodat de kans groot is dat je uit de

rem-slaap ontwaakt en je dromen daardoor nog helder in je geest staan.

 

- Voor het slapen ontspannen de dag evalueren, van begin tot eind of andersom.

Dan geef je het signaal aan je onderbewustzijn dat je leven je als belangrijk voorkomt,

je het de moeite waard vindt om je leven serieus te nemen. Ook krijg je zo makkelijker vat op

rode draden in je leven en kan je deze makkelijker in dromen herkennen.

 

- Eerst de nacht verwerken voor je de dag in gaat. Niet gelijk je ogen openen en bewegen, maar op

een rustige manier wakker worden. Je droom doornemen met de intentie deze te onthouden.

Bij veel mensen is het lichaam en de geest eraan gewend geraakt gelijk na het ontwaken actief te

moeten worden. Wat voor dag is het, welke taken heb ik vandaag te doen? Als er bij het

ontwaken teveel (zintuiglijke) indrukken te verwerken zijn, kan dat de beelden al gauw laten

vervagen. Probeer een poosje stil te blijven liggen en je in te stellen op je droom, ook al is het

alleen een beeld of fragment. Probeer de droombeelden ( en zoveel mogelijk details) voor geest te

halen en de sfeer ervan opnieuw te beleven. Dit eventueel meerdere keren te herhalen. Wanneer je

hierna sterk het gevoel hebt dat er méér was, maar je hier geen vat op kan krijgen, kan het soms

helpen jezelf heel voorzichtig in een andere positie te draaien. .

 

- Ontspanning, rust en geduld: Hoge verwachtingen leiden vaak tot teleurstelling en ontmoediging.

De stad Rome is ook niet in een dag gebouwd. Gun jezelf de tijd en ruimte om jezelf hierin te ontwikkelen.

 

-Voor het slapen wat tijd voor jezelf nemen, een wandeling, muziek luisteren,

ontspanningsoefeningen, meditatie.

 

- Het stimuleren van je rechter hersenhelft maakt ontvankelijk voor heldere, creatieve dromen:

Instrumentale muziek, mediteren, artistiek bezig zijn, het bestuderen van mooie (natuur) beelden

en plaatjes stimuleren je rechter hersenhelft.

 

 

 

>TIPS OM JE DROMEN OP TE SCHRIJVEN:

Wanneer je je droom opschrijft, komen er vaak meer droom herinneringen omhoog,

waardoor je droom verhaal al gauw een duidelijkere vorm krijgt.

De boodschap die je droom je te vertellen heeft, komt dan vaak al meer naar voren.

Tijdens het schrijven kunnen er veel details omhoogkomen, welke normaal gesproken gemakkelijk over het hoofd worden gezien. Het is belangrijk deze details ook op te schrijven,

omdat deze veel relevante, belangrijke informatie kunnen bevatten......

 

- Koop een mooi, voor jou bijzonder schrift of boekje om je dromen in op te schrijven.

 

- Zorg ervoor dat je een kladblok + pen klaar (naast je bed) hebt liggen, zodat je je droom gelijk op

kan schrijven, aantekeningen kunt maken zodra je wakker wordt uit een droom..

 

- Noteer altijd de huidige datum bij je droom.

 

- Geef je droomverslag een titel. Maak achterin je droomboekje een Dromen index met titels en

data, zodat je je dromen later makkelijk terug kan vinden.

 

- Schrijf je droom altijd op in de ik vorm en in tegenwoordige tijd

(Er was eens een droom.. schept afstand)

 

- Schrijf zoveel mogelijk details op. Zoals emotionele, lichamelijke, zintuiglijke

gewaarwordingen, kleuren, weersomstandigheden... Alles kan belangrijke informatie bevatten.

Je kan naast het schrijven ook een tekening maken.

 

- Hoe meer aandacht je besteed aan het opschrijven van je dromen, hoe beter.

Indien je geen gelegenheid hebt om de tijd te nemen om wakker te worden en je dromen op te

schrijven, kan je aantekeningen maken, steekwoorden opschrijven van de droombeelden die

gedurende de ochtend/ dag bij je omhoog komen. Je kan er ook voor kiezen een schets te maken

of alleen een titel op te schrijven.

 

- Wees eerlijk tegenover jezelf, wees er alert op dat je geen verfraaiingen gaat inbouwen in je

droom. Benader je droom zo onbevooroordeeld mogelijk en wees je ervan bewust dat taboes je

droomwerk ondermijnen. Probeer jezelf dus open tegemoet te treden. Droomwerk kan het

rationele dag bewustzijn soms doen struikelen, wat onplezierig kan zijn en weerstand op kan roepen.

Juist de beelden die weerstand bij je oproepen, zijn de moeite waard om je in te verdiepen

en kunnen je veel inzicht geven.

 

- Je kunt overdag overpeinzingen bijhouden in een dagboek. Zodat je een referentiekader hebt die

later van nut kan zijn bij het verklaren van je dromen.

 

 

Veel inpirerende dromen gewenst!

 

Judith